====== Introdução à Ecologia de comunidades====== ===== Leituras ===== ====Introdutórias==== * Robert Root-Bernstein, 2008. //I don't know//. //In:// de Vitek, W., & Jackson, W. eds. The virtues of ignorance: complexity, sustainability, and the limits of knowledge. ==== Para discussão ==== * Werner, E.E. 1998. Ecological experiments and a research program in community ecology. pp 3-27 //In:// Resetarits B. & J. Bernardo. //Experimental ecology: issues and perspectives.// Oxford University Press. * Roughgarden J. 2009. Is there a general theory of community ecology? //Biology and Philosophy// 224:521–529 ===Sobre os(as) autores(as) === == Joan Roughgarden == {{https://profiles.stanford.edu/proxy/api/cap/profiles/6236/resources/profilephoto/350x350.1509536205165.jpg?100 }} * [[https://web.stanford.edu/~rough/|Página Institucional em Standford]] * [[http://www.nimbios.org/videos/vid_roughgarden|Vídeo de entrevista]] sobre matemática na biologia. Da ótima [[http://www.nimbios.org/videos|série de vídeos]] do [[http://www.nimbios.org|National Institute for Mathematical and Biological Syntesis]]. ==Earl Werner== {{https://lsa.umich.edu/eeb/people/faculty-emeriti/eewerner/jcr:content/profileImage.transform/profile_portrait/image.1549091514127.jpg?100 }} * [[https://lsa.umich.edu/eeb/people/faculty-emeriti/eewerner.html|Site na U. Michigan]] * [[https://lsa.umich.edu/eeb/news-events/all-news/archived-news/2014/01/professor-earl-werner--a-giant-of-ecology--retires.html|Professor Earl Werner, “a giant of ecology,” retires]] ===== Material Suplementar ===== * Levin, S. 1992. The problem of pattern and scale in ecology. Ecology 73:1943-1967. * Scheiner, S. 2013. The ecological literature, an idea-free distribution. [[http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ele.12196/abstract|Ecology Letters 16: 1421–1423]]. //Belo editorial sobre a falta de teoria nos artigos de ecologia.// * Fawcett, T.W. and Higginson, A.D., 2012. Heavy use of equations impedes communication among biologists. [[http://www.pnas.org/content/109/29/11735.full|Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(29): 11735-11739]]. // Como a aversão à matemática impede a interação entre teoria e empiria. Veja também [[http://www.pnas.org/content/109/29/11735.full?tab=related|o debate resultante]].// * Austin, M.P. 1999. A silent clash of paradigms: some inconsistencies in community ecology. //Oikos 86//: 170-179. ==== História e epistemologia da biologia e ecologia ==== * Kingsland, S. 1995. Modeling nature-Episodes in the history of population ecology. The Chicago University Press, Chicago. * Keller, E. F. 2009. Making sense of life: Explaining biological development with models, metaphors, and machines. Harvard University Press. * El-Hani, C.N. 2006. Generalizações Ecológicas. [[http://www.oecologiaaustralis.org/ojs/index.php/oa/article/viewArticle/249|Oecologia Australis 10 (1)]]. Uma revisão abrangente e profunda sobre o estado da teoria em ecologia, feita por um biólogo com sólida formação em filosofia da ciência. * McIntosh, R. P. 1986. The Background of Ecology: Concept and Theory. – Cambridge University Press. * Pickett, S. T. A., Kolasa, J. and Jones, C. G. 2010. Ecological Understanding: The Nature of Theory and the Theory of Nature. – Academic Press. * Scheiner, S. M. and Willig, M. R. 2011. The Theory of Ecology. – University of Chicago Press. ====Modelos mecanísticos e fenomenológicos==== * [[https://dynamicecology.wordpress.com/2013/02/21/ecologists-need-to-do-a-better-job-of-prediction-part-iii-the-need-for-data|Mechanistic of phenomelogical?]] boa dicussão por Brian McGill, no blog [[https://dynamicecology.wordpress.com|Dynamic Ecology]]. * [[https://theartofmodelling.wordpress.com/2012/02/19/mechanistic-models-what-is-the-value-of-understanding|The value of mechanistic models]]: outro //post// claro e provocativo sobre modelos mecanísticos, do blog [[https://theartofmodelling.wordpress.com/|The art of modelling]]. * [[https://www.quantamagazine.org/20151216-physicists-and-philosophers-debate-the-boundaries-of-science/|A fight for the soul of science]]:de como uma teoria mecanicista na física está provocando um debate sobre a relação entre empiria e teoria. * [[https://ncase.me/fireflies/|Fireflies]], uma simulação computacional de padrão num nível de organização superior que depende da reação de cada parte do sistema ao estado do sistema, num nível de organização inferior. ====Ignorância, Criatividade e aprendizado==== * [[http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html|How school kills creativity]], uma palestra do educador Ken Robinson no [[http://www.ted.com/|TED]]. * [[http://www.ted.com/playlists/124/ken_robinson_10_talks_on_educ.html|Top 10 talks on education at TED]], uma seleção de Ken Robinson. * [[http://www.ted.com/talks/alison_gopnik_what_do_babies_think.html| What do babies think?]], uma das 10 palestras do link anterior que apresenta a ideia de que bebês e crianças pensam como cientistas. * [[https://youtu.be/OTerSwwxR9Y|A educação proibida]], documentário sobre modelos tradicionais e alternativos de ensino e aprendizagem. * Dalmiya, V. 2008. Unraveling leadership - `Relational humility`and the search for ignorance. Chapt 12 in Hershock et al. Changing Education, Comparative Education Centre. === Criatividade na ciência === ==Criatividadade e combinação de ideias== * Uzzi, B., Mukherjee, S., Stringer, M. and Jones, B., 2013. Atypical combinations and scientific impact. Science, 342(6157), pp.468-472. * Mukherjee, S., Romero, D.M., Jones, B. and Uzzi, B., 2017. The nearly universal link between the age of past knowledge and tomorrow’s breakthroughs in science and technology: The hotspot. Science advances, 3(4), p.e1601315. ==Uri Alon e a nuvem == * Alon, U., 2009. How to choose a good scientific problem. Molecular cell, 35(6), pp.726-728. * [[https://www.ted.com/talks/uri_alon_why_truly_innovative_science_demands_a_leap_into_the_unknown?language=en|Why science demands a leap into the unknown]]. TED Tlak by Uri Alon. ====Ciência e sociedade==== * [[http://undsci.berkeley.edu/|How science really works]]: grupo da Universidade de Berkeley propõe uma concepção menos linear da criação de conhecimento. * [[https://www.youtube.com/watch?v=2HM8EjPM1vY|The end of the cartesian dream]], palestra de Dan Sarewitz com crítica ao funcionamento da ciência no mundo atual. * [[https://www.youtube.com/watch?v=XH7fhdSph4c|Science & Democracy Dialogues - Dan Sarewitz]], conversa com Dan Sarewitz sobre a relação entre incerteza científica e política. * [[https://www.thenewatlantis.com/publications/saving-science|Saving Science]], ensaio provocador de Dan Sarewitz, que levou a [[https://www.thenewatlantis.com/publications/must-science-be-useful|um debate intenso no mesmo fórum]]. * [[https://darwinianas.com/2019/01/29/2881/|Num mundo sem fatos corremos riscos]], texto que distingue verdades de fatos, argumenta porque precisamos de fatos e usa isto para analisar os riscos das tendências negacionistas contemporâneas. Do blog [[https://darwinianas.com|Darwinianas]]. * Pardini, R., Bertuol-Garcia, D., Araújo, B. D., Mesquita, J. P., Murer, B. M., do Carmo Pônzio, M., Ribeiro, F., Rossi, M. & Prado, P. I. (2021). COVID-19 pandemic as a learning path for grounding conservation policies in science. Perspectives in Ecology and Conservation, 19(2), 109-114. (veja também este [[https://darwinianas.com/2020/06/06/o-que-a-pandemia-nos-ensina-sobre-o-papel-da-ciencia-em-sociedades-democraticas/|post]] sobre negacionismo na pandemia, do [[https://darwinianas.com/|Blog Darwinianas]]) * Leng, G. and Leng, R.I., 2020. The Matter of Facts: Skepticism, Persuasion, and Evidence in Science. Mit Press. * Boyce, P., Bhattacharyya, J., & Linklater, W. 2021. The need for formal reflexivity in conservation science. Conservation Biology. * [[https://youtu.be/K08bJtesBf8?t=2597|A perspectiva ocidental da natureza e a crise ambiental]], palestra sobre ciência e valores de Renata Pardini. * [[ https://www.youtube.com/live/w-XAT_2wLbY|O negacionismo nos convida para à autocrítica]], palestra sobre novas abordagens para construção de conhecimento científico, por Paulo Inácio Prado. === Produtivismo === * [[http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/dec/09/how-journals-nature-science-cell-damage-science|How journals like Nature and Science are damaging science]]: uma crítica de Randy Schekman, pêmio Nobel de medicina. * Neff, M.W., 2020. How academic science gave its soul to the publishing industry. [[https://issues.org/how-academic-science-gave-its-soul-to-the-publishing-industry/| Issues in science and technology, 36(2): 35-43]]. * Smaldino, P.E. and McElreath, R., 2016. The natural selection of bad science. Royal Society Open Science, 3(9), p.160384. * Fischer, J., Ritchie, E.G. and Hanspach, J., 2012. Academia's obsession with quantity. Trends in ecology & evolution, 27(9): 473-474. * Loyola, R.D., Diniz-Filho, J.A.F. and Bini, L.M., 2012. Obsession with quantity: a view from the south. Trends in Ecology & Evolution, 27(11): 585. * [[http://slow-science.org/|Slow Science Academy]] * Hicks, D., Wouters, P., Waltman, L., Rijcke, S.D. and Rafols, I., 2015. [[http://www.leidenmanifesto.org/|Bibliometrics: the Leiden Manifesto for research metrics]].